Inżynier i menedżer, były minister gospodarki morskiej w rządzie Jarosława Kaczyńskiego. Ukończył Wyższą Szkołę Morską w Gdyni, studia podyplomowe, a także szereg kursów w zakresie zarządzania i finansów. Pracował na statkach zachodnich armatorów jako oficer, a także w firmach transportowych i budowlanych. Zajmował kierownicze stanowiska w spółkach prawa handlowego. W Kancelarii Prezydenta RP był ekspertem ds. gospodarki morskiej i bezp. energetycznego. Od listopada 2011 r. w kierownictwie Prawa i Sprawiedliwości (Komitet Polityczny). W PE pracuje już drugą kadencję. Członek ważnej Komisji - Przemysłu, Badań Naukowych i Energii (ITRE). Więcej

Aktualności
fot. sxc.hu

19 kwietnia 2011 • W regionie • IARMarek Gróbarczyk: wytyczenie nowego toru wodnego jest zbyt drogie

Rosyjsko-niemiecki koncern Nord Stream i niemiecki rząd oficjalnie zaproponowały, aby statki, które zawijają do portów w Świnoujściu i Szczecinie, zmieniły tor wodny, aby w żegludze nie przeszkadzał im Gazociąg Północny położony na dnie Bałtyku. Problem polega jednak na tym, że nowego toru nikt jeszcze nie wyznaczył, a nie jest to prosta operacja - czytamy w "Naszym Dzienniku".

Gazeta wyjaśnia, że wymaga to na przykład wielu uzgodnień prawnych i przeprowadzenia szeregu prac hydrotechnicznych. Nie wiadomo też, kto miałby zapłacić za taką inwestycję, bo Nord Stream żadnej deklaracji w tej kwestii nie złożył.

Marek Gróbarczyk, europoseł i były minister gospodarki morskiej, nie ma wątpliwości, że niemiecka propozycja jest próbą złagodzenia sporu i wymuszenia na polskim rządzie kolejnych ustępstw w kwestii gazociągu. Jego zdaniem, jest to jedynie "mydlenie oczu".

"Mówienie o współpracy polsko-niemieckiej w kwestii gazociągu jest jedną wielką fikcją, bowiem niemiecka strona proponuje jakąś zmianę trasy żeglugowej, o czym ani ministerstwo, ani przedstawiciele polskich portów nic konkretnego nie wiedzą - mówi Gróbarczyk "Naszemu Dziennikowi". Jego zdaniem to ewidentnie pokazuje, że najważniejsze decyzje zapadają w Berlinie, a polski rząd jest jedynie informowany o takich decyzjach. Marek Gróbarczyk uważa też, że wytyczenie nowego toru wodnego jest zbyt drogie, a ponadto ekolodzy niemieccy skutecznie zablokują takie plany.

Więcej na ten temat - w "Naszym Dzienniku".