26 stycznia 2010 • Publikacje • Biuro PoselskieMarek Gróbarczyk o konsekwencjach dla Pomorza Zachodniego wynikających z budowy Gazociągu Północnego
Będzie miało to niesłychanie ważny wpływ na rozwój całego portu Szczecin-Świnoujście. Tam nie tylko obsługuje się gazowce, ale także pozostałe statki, transport morski. Okręty o większym zanurzeniu nie będą w stanie przybić do tych portów. To rzutuje na koncepcję drogi środkowoeuropejskiej, która miała przebiegać wzdłuż Odry, kończyć się na porcie Szczecin-Świnoujście, łączyć Morza Śródziemne z Bałtyckim. W związku z powyższym Szczecin całkowicie straci możliwość bycia portem o znaczeniu międzynarodowym, ważnym węzłem transportowym w sieci dróg europejskich.
Budowa Gazociągu Północnego jest niekorzystna dla Polski w każdym aspekcie – zarówno tym związanym z bezpieczeństwem energetycznym i dywersyfikacją dostaw gazu, jak i dla naszego transportu morskiego – portu Szczecin-Świnoujście. W każdym wypadku zwycięsko wychodzą na tym Niemcy, a cierpi Pomorze Zachodnie, które już teraz podupada gospodarczo. Upadek stoczni i Zakładów Chemicznych w Policach, a teraz wypłycenie portu oznaczają zatrzymanie rozwoju portu Szczecin-Świnoujście i całego regionu.
Marek Gróbarczyk