Inżynier i menedżer, były minister gospodarki morskiej w rządzie Jarosława Kaczyńskiego. Ukończył Wyższą Szkołę Morską w Gdyni, studia podyplomowe, a także szereg kursów w zakresie zarządzania i finansów. Pracował na statkach zachodnich armatorów jako oficer, a także w firmach transportowych i budowlanych. Zajmował kierownicze stanowiska w spółkach prawa handlowego. W Kancelarii Prezydenta RP był ekspertem ds. gospodarki morskiej i bezp. energetycznego. Od listopada 2011 r. w kierownictwie Prawa i Sprawiedliwości (Komitet Polityczny). W PE pracuje już drugą kadencję. Członek ważnej Komisji - Przemysłu, Badań Naukowych i Energii (ITRE). Więcej

Aktualności

18 lutego 2014 • W regionie • onet.pl / PAPMarek Gróbarczyk: ministerstwo gospodarki morskiej to szybszy rozwój tej gałęzi gospodarki

Utworzenie ministerstwa gospodarki morskiej umożliwi rozwój tej gałęzi gospodarki - przekonywał we wtorek w Szczecinie europoseł PiS Marek Gróbarczyk. Europoseł przedstawił założenia programu PiS dotyczące odbudowy gospodarki morskiej.

Według Gróbarczyka, powołanie ministerstwa gospodarki morskiej jest jednym z głównych celów programu PiS. Jak podkreślił, bez ministerstwa i ministra, który będzie odpowiedzialny za sprawy morskie nie uda się odbudować tej gałęzi gospodarki. "Dziś nikt w kraju nie jest odpowiedzialny za sprawy morskie" - zauważył.

Głównym założeniem programu jest odbudowa gospodarki morskiej w oparciu o przemysł okrętowy - powiedział Gróbarczyk. Jak mówił, finansowanie branży okrętowej umożliwi wieloletni plan. Zachętą do rozwoju branży będzie stworzenie otoczenia legislacyjnego, fiskalnego i organizacyjnego - powiedział.

Zdaniem Gróbarczyka, obecnie funkcjonujące prawo regulujące kwestię żeglugi morskiej jest przestarzałe i niedostosowane do współczesnej konkurencji. Zadaniem stojącym przed PiS jest opracowanie prawnych i ekonomicznych zachęt, które zmienią ten stan - zadeklarował. Chodzi m.in. o nowelizację kodeksu morskiego, ustawy o morskich statkach handlowych czy ustawy o zanieczyszczaniu morza przez statki.

W ocenie Gróbarczyka, żegluga śródlądowa przestała w kraju "całkowicie funkcjonować". PiS chce zrewitalizować śródlądowe drogi wodne, szczególnie zaś Odrę i włączyć ją do Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego.

Nad infrastrukturą portową do odbioru gazu skroplonego i paliw powinien być wzmocniony nadzór inwestorski i zabezpieczenie przed "wrogimi przejęciami" - uważa Gróbarczyk. Celem PiS jest także jak najszybsze dokończenie terminala LNG w Świnoujściu (Zachodniopomorskie) - powiedział.

PiS chce także odbudować gospodarkę rybacką, chodzi m.in. o stworzenie nowego systemu zarządzania kwotami połowowymi, modernizację floty rybackiej czy wspieranie rybołówstwa na małą skalę.